Höstdagjämning

Igår den 22 september var det höstdagjämning, men ändå känns det som om det fortfarande är sommar. Visst, det blir tidigt mörkt om kvällarna och om man vaknar tidigt är det inte ljust då heller, men när solen lyser och det är +19-20 grader kan man ju inte tro att det är höst. Återigen har vi råkat ut för det intressanta fenomenet att vi går här barbenta i shorts och håller på med höstvetesådden, samtidigt tar grannarna upp betor för fullt och en hade även leverans av sina sockerbetor idag. För min verksamhet med besök ute på gårdar med skolklasser från Malmö är det helt OK med den här typen av väder, man kan gå ute på åkrarna och titta på stubbar, växter, sockerbetor, t.o.m. gå ut i kohagar. Barnen på bilden ville så gärna komma nära djuren och försöka peta på dem lite, men djuren var reserverade amkor som höll sig på tillräckligt avstånd för att undgå någon riktig närkontakt. Kalvarna var visst nyfikna, men vågade ändå inte lämna mödrarnas trygghet och gå för nära oss.
Efter en stund hade de helt tröttnat och vände oss ryggen och gick iväg hela gänget. Här kan man verkligen prata om flockbeteende.
Många av barnen som jag träffar har aldrig varit utanför stan, de vet inte hur sockerbetor, höstvete och de olika växterna som växer på våra gårdar ser ut.
En ny gård som vi har fått med i år är en fårfarm. Jättespännande, massor av får överallt, och de fick se och höra om fårens beteende, se när vallhunden jobbade och hjälpte ägaren att samla hela flocken. Att få lära sig att en hund kan vara en arbetskamrat är en bra sak, många av barnen kanske inte har något förhållningssätt varken till hundar, får eller andrar djur. I Malmö kanske det istället är så att den som har hund har det för att visa sig tuff, och ändå är en liten rädd person som försöker gömma sig bakom en hund som man egentligen inte klarar av, kamphundar och sånt.
Att istället träffa hundar som är snälla och goa och t.o.m. bli KRAMAD av en hund måste ju vara en härlig upplevelse!
Även om vissa av eleverna är stimmiga och har svårt att koncentrera sig någon längre stund i taget, tror jag att de har upplevelsen med sig i sitt medvetande, och kan komma ihåg saker under en längre tid. Det viktigaste är ändå att det blir en positiv händelse för dem.
Samtidigt har jag också en lärarutbildning på gång uppe på högskolan i Kristianstad, det blir på ett helt annat sätt, och det jag fick verkligen tänka om, och inte prata till kursen som jag hade gjort en timme tidigare till en klass 5. Jag hade även betydligt mer tid på mig och kunde gå in i detaljer på ett annat vis. Hos klasserna som jag har förberedelseinformation med inför gårdsbesöket blir det lantbruk lite allmänt under en lektion.
Idag har jag varit på Örtagårdsskolan för andra gången, och haft två grupper med sexor, inte en enda svensk unge i de här klasserna, och t.o.m. läraren var från något annat land. Hon var jättebra, och trodde att det nog fanns barn från 25 olika länder på skolan, det surrar från många olika språk, och är rätt stimmigt där, men jag gillar ändå Örtagårdsskolan, det är rätt mysiga människor som jobbar där. Ena gruppen ska ut på gård i morgon, det ska bli spännande.

skolklass ute på gårdsbesök