en hektisk vecka...

Så typiskt att jag skrev att allt hade funkat så bra de första dagarna med tider, teknik och allt. Lika bra har det ju inte gått resten av veckan, även om det kanske är mest jag själv som tycker att det är förargligt när inte det vill sig riktigt.
Onsdagen var en regnig dag och jag började nästan ända ute vid Ribban, dvs. Malmös kallbadhus Ribersborg. Skolan heter Fridhemsskolan och man kan se ut till stranden i princip, från skolan.
Jag var där till klockan 10.00 och som tur var kunde jag parkera ganska nära skolan så att inte allting var blött innan jag kom in. Den första klassen var en sexa och de hade väldigt bra och kloka frågor, och även en del miljötankar och miljöengagemang. En tjej tog upp det här med nötköttsproblematiken, jag förstod att hon hade hört lite grann, och det hon sa var att det ju inte är så bra att äta nötkött med tanke på att korna fiser så mycket och det inte är bra för miljlön. Här fick jag ju direkt chansen att göra jämförelsen mellan våra nordiska kor som är ganska få till antalet och som istället verkligen behövs för naturens mångfald, och förhindrar igenväxning i vårt svenska landskap, samtidigt som det är ett jättebra kött som även då är närproducerat istället för att köpa importerat kött som kanske är uppfött på marker där det borde växa regnskog.
På den här skolan skulle jag träffa två klasser, och först hade vi sagt att vi kunde ta båda på en gång, men sedan hade lärarna bestämt att ta dem var för sig, utan att meddela mig, så där sprack ju min planering eftersom jag skulle till Munkhätteskolan efteråt.
Jag försökte ringa läraren på Munkhätteskolan men kunde bara lämna meddelande på hennes mobiltelefon. Så när jag var klar åkte jag dit. De hade ju undrat var jag hade tagit vägen, men det gick lika bra att jag kom när jag kom, som tur var. Det var nog mer att det var sista lektionen för dagen, och barnen var lite trötta och flamsiga, så läraren blev ganska irriterad på dem flera gånger.
Väl hemma igen var det bara att packa ihop nya kassar med skolkontaktsmaterial för torsdagen var en hel dag med fem olika grupper, tre på Kryddgårdsskolan och två på Kirsebergsskolan. Och så sätta sig vid datorn och gå in på Eniro och leta upp var skolorna ligger. Men det verkade inte helt det svåraste att hitta dit, Kryddgårdsskolan låg ju så klart på Rosengård, men i utkanten kan man säga, och Kirsebergsskolan är ju mer "gamla" Malmö, faktiskt nästan intill Kirsebergsanstalten.
Kryddgårdsskolan är en jättemysig skola, där fick jag hålla till i studiehallen, och så bytte man grupper. Jag kunde använda mitt  bildspel på deras dator och en lärare fick sitta och skifta bilderna. För barnen var nog allting mycket nytt och många svåra ord. En lärare skrev upp svåra ord och så fick vi förklara dem efter hand.
Sedan var det bara att packa och sticka till Kirseberg. Den första klassen där var en liten klass med nog några elever med särkskilda behov, och det blev väldigt mycket prat om vem jag var och var jag bodde och om det var kul att vara bonde, en kille tyckte att ALLT med lantbruk var jättekul och brukade få vara på en gård då och då. Jag brukar även kort berätta om möjligheten att gå på Naturbruksgymnasium när man ska välja gymnasieprogram och den här killen sa med en gång - DET ska jag göra. Vi får väl se...
Den andra klassen, och sista för dagen, hade en lärare som jag för flera år sedan har haft på lärarutbildningen på högskolan i Malmö, han kände igen mig och sa också att han tyckte att lantbruksavsnittet och besöket på gården var det bästa han hade varit med om under lärarutbildningen, han var väldigt entusiastisk över det här med lantbruksinslag i skolans verksamhet, och sa att han tyckte att eleverna ju inte har en aning annars om var maten kommer ifrån och att lantbruk är viktigt för alla. Kändes ju väldigt bra tycker jag.
I klassen fanns det ett par häst-djur intresserade som var väldigt uppmärksamma och ställde bra frågor, och som kunde svara lite på mina kuggfrågor.
Fredagmorgon var det pang på direkt, jag skulle ta första lektionen på Ribersborgsskolan, som ju naturligtvis inte ligger mer än något kvarter från Fridhemsskolan nära Malmö-stranden.
Den klassen  var nog lite morgontrött, för det kom inte många ord från dem, och det var lite gäspigt och så, men säkert har de snappat upp en del ändå, och så kan de ju alltid gå tillbaka i vårt material och lära sig mer. Besöket på gården är ju också det som ändå ger dem flest intryck.
På hemvägen var jag inne om på Kryddgårdsskolan med mera material till dem, eftersom jag från början hade fått besked på att de var två grupper, men att en grupp hade kommit till på efterkälken utan att de hade meddelat mig. Lärarna som jag träffade där var väldigt nöjda med mitt framträdande och blev glada att jag kom med en egen kasse grejer till dem. De var även med på lärar-bussturen, och tyckte att det skulle bli så roligt att åka till gården med klassen. Här blev jag även bjuden på kaffe och de tyckte att jag skulle stanna och lyssna på "hela skolan sjunger" som de har varje fredagsförmiddag, det hade jag gärna gjort, men tyvärr fick jag ju hasta vidare till ett annat möte.


redan fredag!

Den här veckan har bara susat förbi, det känns som om jag har varit i Malmö mest hela tiden och kuskat runt på deras skolor dagarna i ända.
Idag är det bara två skolor, men direkt nu på morgonen, så jag ska dra nu med en gång.
Rapport kommer


picknick i Malmö, eller...

Så har jag varit hos några nya klasser i Malmö igen. Igår måndag var jag först på Rörsjöskolan hos en ganska trött klass, det var ju mååååndagmooooorrron, kändes det som, och så här andra veckan efter sommarlovet så har man nog inte riktigt kommit igång igen, men de var ändå ganska så intresserade och verkade tycka att det ska bli spännande att få komma ut på ett gårdsbesök. Datasystemet låg nere, så jag fick ta till plan B och köra OH bilder. Deras OH-projektor var heller inte helt frisk, utan fick tejpas lite och så för att spegeln inte skulle fälla ihop sig. Men vi fixade det hela, och lärare och elever var nöjda, de har en vecka på sig att titta närmare på skolkontaktsmaterialet och komma på frågor att ställa när de kommer till gården.
På eftermiddagen gjorde vi vår busstur med lärarna, dvs. vi åker ut till två av gårdarna och så får lärarna en förhandsvisning kan man säga. Vi dvs. jag, Josef och Bo från Naturskolan var med på den här turen också. Första stället är en mjölkgård som har mjölkrobot, jättespännande tyckte lärarna och dagen till ära fanns det även en ko i kalvningsboxen, som hade kalvat tidigt på morgonen. Både ko och kalv såg ut att må väldigt bra, och alla ville fotografera naturligtvis! Roboten gick igång med diskning just när vi stod där, så det började väsa och spruta vatten lite här och var, och de som stod lite för nära var nog glada att de hade gummistövlar på sig. Vi fick också gå en sväng ut på åkern och där hade vi kohagen vid sidan om, så lärarna tittade på korna, och korna blängde nyfiket tillbaka. Christer som är lantbrukare på gården berättade om sin växtodling och åkern vi stod på hade varit ett kornfält med gräsinsådd, och det kunde man se ganska så bra.
Han visade även mixervagn och en del annan teknik som han använder sig av. Lärarna fick möjlighet att se, känna och lukta på HP-massa, som han blandar i fodermixen.
Josef hade med mackor och kaffe, och när vi hade gått runt lät Christer oss använda sin trädgård och terass för en snabbfika.
Bussen gick sedan till Carina och Lars-Göran på Källadal, där fick vi titta på grisar i olika storlekar och även en del hästar som gick i hagar ute i anslutning till stallarna. Carina som är noga med att ta ordningsregler med barnen när de kommer informerade även lärarna om det, och förklarade att för inte grisarna ska bli skrämda och smågrisar bli trampade i onödan är det viktigt att alla är lugna och någorlunda tysta när man går genom stallarna.
Alla lärare verkade tycka att båda gårdarna var bra ställen, och ställde naturligtvis mycket frågor, vilket ju är jättebral. Jag hann också med att informera en del om ordningsregler, handtvätt efter besök, klädsel - bra på fötterna framför allt (och det tyckte de nog inte att jag skulle prata om, alla lärarna hade gummistövlar, och jag hade sandaler, fast det var mina grova jobbe-sandaler förstås!) Lite om Ehec och salmonella som ju finns på ett par gårdar i den omedelbara Malmö-trakten, och en av våra tidigare gårdar har hoppat av just p.g.a. den risken, han är inte drabbad men ligger nära de drabbade gårdarna.
Så kom tisdagen, och nya skolor och klasser. Här hemma blev det stressigt med förmiddagsfika m.m. så Mats skickade med mig en korg med termos och mackor att ta mellan skolorna, då jag hade en liten paus.
Först var jag på Gullviksskolan. Efter lite mek med dator, kanon osv. fick vi fart på bilderna och körde på där. Barnen var jätteduktiga och satt som tända ljus i en hel timme, lärarna tyckte att det var ovanligt att de klarade av det, och då får man väl tro att de var intresserade och tyckte att det var lite spännande. Efter att jag hade slutat med mitt föredrag undrade jag om de hade några frågor men nej, de var alldeles för fullproppade med nya ord och bilder, så det kommer väl efterhand. Jag lämnade ju skolkontaktsmaterial till dem, så de kan jobba vidare med det.
Efter Gullvik åkte jag direkt till Annebergsskolan, det är liksom bäst att ha hittat skolan medan man har tid att leta sig fram, fast det var jätteenkelt måste jag säga, att ta ut kartorna på eniro är ganska praktiskt och hjälper mycket. Malmö är ju annars inte direkt ett ställe som jag åker till så ofta. Och skolorna ligger ibland på de mest konstiga ställen, man kan ha åkt förbi en skola många gånger utan att ha tänkt på att det överhuvudtaget ligger byggnader där som ser ut som skola.
Utanför skolan var det lite lummigt och cykelstig med gräsremsa vid sidan och en häck, så där satte jag mig och tog min fika, såklart passerade en del cyklister och hundrastande fotgängare som såg lite frågande ut, men det brydde jag mig inte om. Några av skolans barn var mer dirket på, och frågade om jag hade picknick där, ja, sa jag, det kan man väl säga. En kille tyckte att -Det här är inget picknick ställe!- men en tjej tyckte att det var trevligt.
Klassen som jag var i var en särskoleklass så då får man ju ta det på ett ganska enkelt sätt, men det gick bra.
De hade bra utrustning i klassen och även en "Smartboard" som är kopplad till datorn, det var en kul grej, man kan skriva med speciella pennor på bilderna på skärmen, och sedan försvinner det när man växlar bild, väldigt praktiskt.
Efteråt var det en liten kille som kom fram och kramade mig och sa tack, då blir man glad! Lärarna var också nöjda och tyckte att jag hade lagt pratet på en bra nivå, de som ändå inte förstår njuter ändå av att titta på bilderna menade hon.

nu är det igång!

Så, nu har skolan börjat, och jag har gjort mina första besök hos klasser som ska ut på gårdsbesök. Första skolan var Nydalaskolan i Malmö, och där blev det en stor föreläsning för fyra klasser på en gång. Det var fyror, och de var verkligen frågvisa och inte ett dugg blyga. Många av barnen var invandrarbarn och kanske inte så bra på svenska, men det  blev nog lyckat ändå. Jag har gjort ett bildspel, men lärarna kände sig nog lite osäkra på tekniken, så som tur var har jag gjort OH-bilder av samma bildspel som jag kan ta till om det behövs. Jag ställde frågan till dem alldeles i början om VAD de tänker på när de hör ord som BONDE, LANTBRUK, GÅRD t.ex. En liten tjej som var väldigt aktiv hela tiden sa: -Traktor, och ett långt och stort hus som är rött - En annan flicka sa: - många djur, stora djur som kor - och någon sa, stora fält.
Med mina bilder passade det helt perfekt, bilden som kom efter de här uttalandena var just en bild på en traktor framför en maskinhall/loge.
Det som naturligtivs också engagerade mycket var djuren, och i den här gruppen framförallt korna. Det var massor av frågor om mjölkning och mjölkmaskiner och var mjölken tog vägen sedan, och om den var varm eller kall och hur lång tid det tog innan den blev kall osv. En elev frågade om man mjölkar ko-pappan; vad-heter-det-nu? -tjuren-? Nej, sa jag, och naturligtvis frågade en annan elev strax - VAD har man då tjuren till? Jag sa, men han får ju bli pappa till kalvarna, och ja, det hade de naturligtvis inte tänkt på. Mitt i alltihop var det någon som absolut ville veta var jag bor, och när jag berättade det undrade ju eleven hur långt det var från stan, och när jag sa att det är sådär 2-3 mil så gick det liksom ett litet sus genom församlingen och så kom det -"shit, har du åkt ända hit bara för oss??"- Ja, sa jag, -Woow- hörde jag då. Som sagt det var många frågor, och jag tänker mig att det blir ännu fler när de kommer ut på besöket på gården. Lärarna var nöjda och blev glada att de fick material, så att de kan jobba ännu lite mer med lantbrukstemat innan själva gårdsbesöket.
Det här besöket var på onsdagen, på torsdagen var jag i en klass på Munkhätteskolan, samma här, något enstaka svenskt barn, och något som nog inte hade varit i Sverige så länge, så man fick vara tydlig och inte använda för svåra ord. En tjej återigen, var däremot jätteintresserad och ställde många bra frågor, och de visste att man gör mjöl av vete, och kände igen majsplantor på bild, det var ganska bra tycker jag. Någon tyckte att allting är så stort på landet, och de flesta hade sett ensilagebollar, och var intresserade av att få veta vad som fanns i dem.
Fredagen så var jag på Bergaskolan på Limhamn, i en särskoleklass, de var väldigt uppmärksamma och roliga att berätta för. Läraren var noga med att det inte fick vara för barnsligt, för de går på högstadiet, men som hon sa, ibland är de så himla medvetna, och ibland beter de sig som lågstadiebarn, men allt gick jättebra, och de tyckte det var jättekul när jag berättade om att kor kan ha som ett kontokort i sitt halsband (transponder) som de då själva kan gå till en foderstation och få mat på. De ska i och för sig åka till en gård med grisar, men jag tror att det blir bra, för där brukar de få hålla i smågrisar om det finns i lämplig storlek.
Så i morgon är det ny vecka och ny skola, då ska jag till Rörsjöskolan, och på eftermiddagen ska vi ta ut lärarna på en liten gårdstur till en mjölkgård och en grisgård.


skolstart

Då är plötsligt sommarlovet slut, och jag kan förundras över att något som är så oändligt som sommarlovet redan är slut...
Tja, för min del tog det slut redan för mer än en vecka sedan, när jag startade upp förarbetet inför storstadssatsningen. Många telefonsamtal och mejl snurrade på, och faktiskt har jag fått ihop några nya gårdar som kan ta emot skolklasserna från Malmö.
Idag ska jag träffa kollegorna på Naturskolan, så att vi lägger sista handen vid besökslistan, och att sedan också bussarna kan få sina vägbeskrivningar, så att de kommer på rätt ställen. Redan i morgon åker jag dessutom till en skolklass och börjar med "lantbrukslektionerna. I går var jag på LRF-kontoret i Höör och gjorde OH-bilder i färg. Vad jag har förstått på min förfrågan till lärarna går det att använda dator och kanon på vissa skolor, men visst inte överallt, och då är det säkrast att ha med sig helt vanliga OH-bilder också.


regn och åter regn

...och även rejält blåsigt.
Ja, vädret är ju en ständig oroskälla, och det tar väl några år innan man kan acceptera att vädret inte längre är som förr. Dvs lite mer skiftande. Som det har blivit nu de senaste åren är det mer som om en vädertyp stannar kvar länge. Visst, riktigt varmt och sommaraktigt var det i och för sig inte så länge, men det är kanske också den sortens väder som man tycker att det kan få lov att vara längre.
Nu har det blivit riktigt höstväder, regnrusk och blåsigt. För oss som inte har så mycket kvar att tröska är det ju inte det värsta, vi har räddat både vete och korn, och har bara en åker med havre kvar. Det trista är ju att det är havre som vi egentligen har tankar om att skörda med självbindare och sedan göra julkärvar av. Frågan är ju hur det blir med det...
Jag var nere och klippte några handfullar av den häromkvällen när den var alldeles blöt, och då såg det inte så bra ut precis. Det jag klippte ska kollegorna på lärarhögskolan i Malmö göra halmslöjd av på Malmöfestivalen i nästa vecka. Jag hoppas verkligen att de lägger den och brer ut den så att den torkar, annars blir det inte bra alls.
Ja, Malmöfestivalen, som en avslutning på sommaren, som det brukar vara. Vissa år har varit som i år, regnigt och blåsigt och kallt, men somliga år har det varit alldeles för varmt, så vi får väl se hur det blir i år. Kanske man får försöka att ta sig in dit och gå en sväng, det är flera år sedan nu, och ska nu Maria m.fl. vara med så finns det ju ändå lite anledning. Mats brukar inte vara intresserad så som sagt, det är väl i så fall om något kan locka.
Sedan börjar skolan.
Och med skolstarten även min storstadssatsning i Malmö, så redan i nästa vecka ska jag in till skolor och träffa ett par klasser som sedan ska ut på gårdsbesök.
1 september går så besöksresorna ut till gårdar igång. Ska försöka få lite ordning på det där också snarast. Allt blev ju lite struligt när tre gårdar plötsligt hoppade av. Jag hoppas på ett par som jag har lite försiktigt gjort lite förfrågan hos, annars kan det bli krångligt.

skörden i full gång

Idag tänker jag avlägga en liten rapport om läget på landet. Senaste veckan har ju mest gått åt till tröskning. I tisdags började dagen med att jag fick två påsar med ett par nävar gräsfrö i varje och fick bege mig till Landskrona och Weibulls fröanläggning för vattenhaltsprovtagning. På hemvägen stack jag inom till en av mina f.d. svägerskor där jag hade varit på Tupper Ware party veckan innan midsommar, men ännu inte hunnit hämta det jag köpt.
Eftersom klockan inte var stort mer än halvåtta på morgonen hade hon just ätit frukost och satt och läste tidningen, så vi satt och pratade en stund, och det var trevligt som vanligt. Jag stack även inom i mataffären och laddade med lite bröd och pålägg som hade börjat ta slut.

Mats var under tiden på Kulturens Östarp och levererade 14 gräsfröhalmsbalar (stor rullbalar alltså) Jag hade just kommit hem, då ringde han och sa att gräsfröproverna hade legat under 11% så det var bara att köra dit lassen.

Vi fikade lite när han kom hem, och så var det att koppla bort fläktar och koppla ihop vagnar. Jag får köra med den stora traktorn och två boggivagnar och Mats kör med den lilla traktorn och en släpvagn. Kvart över 11 gav vi oss av, och så var vi i Landskrona vid ett-tiden. Tippandet var en lång och segdragen historia och vi var inte hemma på gården igen förrän vid 18.15. Sofia hade varit med Mats bror och hans familj och badat och frun i huset, Jenny, hade faktiskt tänkt på oss och lagat mat så att även vi kunde äta där hos dem.

Sedan fick vi börja på tröskförberedelser när vi kom hem, så vi kom väl inte in förrän vid halv tio eller så.

Onsdagen gick tröskning av höstvete igång och det har vi sedan hållit på med till fredag kväll. På morgonen har Mats varit iväg och tömt vagnarna och jag har varit i Staffanstorp på macken och tankat diesel i tre 25 liters dunkar, för naturligtvis tog ju dieseln i gårdstanken slut lagom i tisdags, och man kan ju inte få leverans direkt, utan den kom först i fredags eftermiddag. Så det har blivit några turer med dunkarna kan jag säga.

Så igår lämnade Mats iväg de sista lassen, och jag tvättade. Samma gård som vi lämnar spannmålen till - en stor köttdjursuppfödare som behöver bunkra upp med mycket foder inför vintern - var sedan igår och hämtade 40 storbalar halm också. Mats plockade ihop de 25 som vi själva ska ha med lastmaskinen.

Så igår var det dags att hämta Simon från sommarlägret igen. Vi bestämde oss för att passa på att ta en ledig dag också på samma gång. Vi åkte först och hälsade på kompisar som bor i Örnaberga, vilket inte är så långt från Gyllebo där lägret var. Där blev vi bjudna på en kopp kaffe och en pratstund. När vi sedan hade hämtat den trötte scouten åkte vi till stranden i Sandhammaren och badade, det var rejäla vågor och ganska häftigt, men kul och skönt. En mjukglass hör ju också till när man är där och badar. Väl hemma igen grillade jag kycklinglårfiléer och vi åt vid tv-n samtidigt som vi tittade på Björn Skifs i Drömkåken. Det är en dråplig film med många kända skådespelare.