picknick i Malmö, eller...

Så har jag varit hos några nya klasser i Malmö igen. Igår måndag var jag först på Rörsjöskolan hos en ganska trött klass, det var ju mååååndagmooooorrron, kändes det som, och så här andra veckan efter sommarlovet så har man nog inte riktigt kommit igång igen, men de var ändå ganska så intresserade och verkade tycka att det ska bli spännande att få komma ut på ett gårdsbesök. Datasystemet låg nere, så jag fick ta till plan B och köra OH bilder. Deras OH-projektor var heller inte helt frisk, utan fick tejpas lite och så för att spegeln inte skulle fälla ihop sig. Men vi fixade det hela, och lärare och elever var nöjda, de har en vecka på sig att titta närmare på skolkontaktsmaterialet och komma på frågor att ställa när de kommer till gården.
På eftermiddagen gjorde vi vår busstur med lärarna, dvs. vi åker ut till två av gårdarna och så får lärarna en förhandsvisning kan man säga. Vi dvs. jag, Josef och Bo från Naturskolan var med på den här turen också. Första stället är en mjölkgård som har mjölkrobot, jättespännande tyckte lärarna och dagen till ära fanns det även en ko i kalvningsboxen, som hade kalvat tidigt på morgonen. Både ko och kalv såg ut att må väldigt bra, och alla ville fotografera naturligtvis! Roboten gick igång med diskning just när vi stod där, så det började väsa och spruta vatten lite här och var, och de som stod lite för nära var nog glada att de hade gummistövlar på sig. Vi fick också gå en sväng ut på åkern och där hade vi kohagen vid sidan om, så lärarna tittade på korna, och korna blängde nyfiket tillbaka. Christer som är lantbrukare på gården berättade om sin växtodling och åkern vi stod på hade varit ett kornfält med gräsinsådd, och det kunde man se ganska så bra.
Han visade även mixervagn och en del annan teknik som han använder sig av. Lärarna fick möjlighet att se, känna och lukta på HP-massa, som han blandar i fodermixen.
Josef hade med mackor och kaffe, och när vi hade gått runt lät Christer oss använda sin trädgård och terass för en snabbfika.
Bussen gick sedan till Carina och Lars-Göran på Källadal, där fick vi titta på grisar i olika storlekar och även en del hästar som gick i hagar ute i anslutning till stallarna. Carina som är noga med att ta ordningsregler med barnen när de kommer informerade även lärarna om det, och förklarade att för inte grisarna ska bli skrämda och smågrisar bli trampade i onödan är det viktigt att alla är lugna och någorlunda tysta när man går genom stallarna.
Alla lärare verkade tycka att båda gårdarna var bra ställen, och ställde naturligtvis mycket frågor, vilket ju är jättebral. Jag hann också med att informera en del om ordningsregler, handtvätt efter besök, klädsel - bra på fötterna framför allt (och det tyckte de nog inte att jag skulle prata om, alla lärarna hade gummistövlar, och jag hade sandaler, fast det var mina grova jobbe-sandaler förstås!) Lite om Ehec och salmonella som ju finns på ett par gårdar i den omedelbara Malmö-trakten, och en av våra tidigare gårdar har hoppat av just p.g.a. den risken, han är inte drabbad men ligger nära de drabbade gårdarna.
Så kom tisdagen, och nya skolor och klasser. Här hemma blev det stressigt med förmiddagsfika m.m. så Mats skickade med mig en korg med termos och mackor att ta mellan skolorna, då jag hade en liten paus.
Först var jag på Gullviksskolan. Efter lite mek med dator, kanon osv. fick vi fart på bilderna och körde på där. Barnen var jätteduktiga och satt som tända ljus i en hel timme, lärarna tyckte att det var ovanligt att de klarade av det, och då får man väl tro att de var intresserade och tyckte att det var lite spännande. Efter att jag hade slutat med mitt föredrag undrade jag om de hade några frågor men nej, de var alldeles för fullproppade med nya ord och bilder, så det kommer väl efterhand. Jag lämnade ju skolkontaktsmaterial till dem, så de kan jobba vidare med det.
Efter Gullvik åkte jag direkt till Annebergsskolan, det är liksom bäst att ha hittat skolan medan man har tid att leta sig fram, fast det var jätteenkelt måste jag säga, att ta ut kartorna på eniro är ganska praktiskt och hjälper mycket. Malmö är ju annars inte direkt ett ställe som jag åker till så ofta. Och skolorna ligger ibland på de mest konstiga ställen, man kan ha åkt förbi en skola många gånger utan att ha tänkt på att det överhuvudtaget ligger byggnader där som ser ut som skola.
Utanför skolan var det lite lummigt och cykelstig med gräsremsa vid sidan och en häck, så där satte jag mig och tog min fika, såklart passerade en del cyklister och hundrastande fotgängare som såg lite frågande ut, men det brydde jag mig inte om. Några av skolans barn var mer dirket på, och frågade om jag hade picknick där, ja, sa jag, det kan man väl säga. En kille tyckte att -Det här är inget picknick ställe!- men en tjej tyckte att det var trevligt.
Klassen som jag var i var en särskoleklass så då får man ju ta det på ett ganska enkelt sätt, men det gick bra.
De hade bra utrustning i klassen och även en "Smartboard" som är kopplad till datorn, det var en kul grej, man kan skriva med speciella pennor på bilderna på skärmen, och sedan försvinner det när man växlar bild, väldigt praktiskt.
Efteråt var det en liten kille som kom fram och kramade mig och sa tack, då blir man glad! Lärarna var också nöjda och tyckte att jag hade lagt pratet på en bra nivå, de som ändå inte förstår njuter ändå av att titta på bilderna menade hon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback