nu är det igång!

Så, nu har skolan börjat, och jag har gjort mina första besök hos klasser som ska ut på gårdsbesök. Första skolan var Nydalaskolan i Malmö, och där blev det en stor föreläsning för fyra klasser på en gång. Det var fyror, och de var verkligen frågvisa och inte ett dugg blyga. Många av barnen var invandrarbarn och kanske inte så bra på svenska, men det  blev nog lyckat ändå. Jag har gjort ett bildspel, men lärarna kände sig nog lite osäkra på tekniken, så som tur var har jag gjort OH-bilder av samma bildspel som jag kan ta till om det behövs. Jag ställde frågan till dem alldeles i början om VAD de tänker på när de hör ord som BONDE, LANTBRUK, GÅRD t.ex. En liten tjej som var väldigt aktiv hela tiden sa: -Traktor, och ett långt och stort hus som är rött - En annan flicka sa: - många djur, stora djur som kor - och någon sa, stora fält.
Med mina bilder passade det helt perfekt, bilden som kom efter de här uttalandena var just en bild på en traktor framför en maskinhall/loge.
Det som naturligtivs också engagerade mycket var djuren, och i den här gruppen framförallt korna. Det var massor av frågor om mjölkning och mjölkmaskiner och var mjölken tog vägen sedan, och om den var varm eller kall och hur lång tid det tog innan den blev kall osv. En elev frågade om man mjölkar ko-pappan; vad-heter-det-nu? -tjuren-? Nej, sa jag, och naturligtvis frågade en annan elev strax - VAD har man då tjuren till? Jag sa, men han får ju bli pappa till kalvarna, och ja, det hade de naturligtvis inte tänkt på. Mitt i alltihop var det någon som absolut ville veta var jag bor, och när jag berättade det undrade ju eleven hur långt det var från stan, och när jag sa att det är sådär 2-3 mil så gick det liksom ett litet sus genom församlingen och så kom det -"shit, har du åkt ända hit bara för oss??"- Ja, sa jag, -Woow- hörde jag då. Som sagt det var många frågor, och jag tänker mig att det blir ännu fler när de kommer ut på besöket på gården. Lärarna var nöjda och blev glada att de fick material, så att de kan jobba ännu lite mer med lantbrukstemat innan själva gårdsbesöket.
Det här besöket var på onsdagen, på torsdagen var jag i en klass på Munkhätteskolan, samma här, något enstaka svenskt barn, och något som nog inte hade varit i Sverige så länge, så man fick vara tydlig och inte använda för svåra ord. En tjej återigen, var däremot jätteintresserad och ställde många bra frågor, och de visste att man gör mjöl av vete, och kände igen majsplantor på bild, det var ganska bra tycker jag. Någon tyckte att allting är så stort på landet, och de flesta hade sett ensilagebollar, och var intresserade av att få veta vad som fanns i dem.
Fredagen så var jag på Bergaskolan på Limhamn, i en särskoleklass, de var väldigt uppmärksamma och roliga att berätta för. Läraren var noga med att det inte fick vara för barnsligt, för de går på högstadiet, men som hon sa, ibland är de så himla medvetna, och ibland beter de sig som lågstadiebarn, men allt gick jättebra, och de tyckte det var jättekul när jag berättade om att kor kan ha som ett kontokort i sitt halsband (transponder) som de då själva kan gå till en foderstation och få mat på. De ska i och för sig åka till en gård med grisar, men jag tror att det blir bra, för där brukar de få hålla i smågrisar om det finns i lämplig storlek.
Så i morgon är det ny vecka och ny skola, då ska jag till Rörsjöskolan, och på eftermiddagen ska vi ta ut lärarna på en liten gårdstur till en mjölkgård och en grisgård.


Kommentarer
Postat av: Eva Humble

Det låter som det är fullt upp, Ingrid! Kul att du blir så bra mottagen. Jag tror att det är kanonbra att du åker ut först! Lycka till!/Eva

2008-08-25 @ 15:25:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback