en hektisk vecka...

Så typiskt att jag skrev att allt hade funkat så bra de första dagarna med tider, teknik och allt. Lika bra har det ju inte gått resten av veckan, även om det kanske är mest jag själv som tycker att det är förargligt när inte det vill sig riktigt.
Onsdagen var en regnig dag och jag började nästan ända ute vid Ribban, dvs. Malmös kallbadhus Ribersborg. Skolan heter Fridhemsskolan och man kan se ut till stranden i princip, från skolan.
Jag var där till klockan 10.00 och som tur var kunde jag parkera ganska nära skolan så att inte allting var blött innan jag kom in. Den första klassen var en sexa och de hade väldigt bra och kloka frågor, och även en del miljötankar och miljöengagemang. En tjej tog upp det här med nötköttsproblematiken, jag förstod att hon hade hört lite grann, och det hon sa var att det ju inte är så bra att äta nötkött med tanke på att korna fiser så mycket och det inte är bra för miljlön. Här fick jag ju direkt chansen att göra jämförelsen mellan våra nordiska kor som är ganska få till antalet och som istället verkligen behövs för naturens mångfald, och förhindrar igenväxning i vårt svenska landskap, samtidigt som det är ett jättebra kött som även då är närproducerat istället för att köpa importerat kött som kanske är uppfött på marker där det borde växa regnskog.
På den här skolan skulle jag träffa två klasser, och först hade vi sagt att vi kunde ta båda på en gång, men sedan hade lärarna bestämt att ta dem var för sig, utan att meddela mig, så där sprack ju min planering eftersom jag skulle till Munkhätteskolan efteråt.
Jag försökte ringa läraren på Munkhätteskolan men kunde bara lämna meddelande på hennes mobiltelefon. Så när jag var klar åkte jag dit. De hade ju undrat var jag hade tagit vägen, men det gick lika bra att jag kom när jag kom, som tur var. Det var nog mer att det var sista lektionen för dagen, och barnen var lite trötta och flamsiga, så läraren blev ganska irriterad på dem flera gånger.
Väl hemma igen var det bara att packa ihop nya kassar med skolkontaktsmaterial för torsdagen var en hel dag med fem olika grupper, tre på Kryddgårdsskolan och två på Kirsebergsskolan. Och så sätta sig vid datorn och gå in på Eniro och leta upp var skolorna ligger. Men det verkade inte helt det svåraste att hitta dit, Kryddgårdsskolan låg ju så klart på Rosengård, men i utkanten kan man säga, och Kirsebergsskolan är ju mer "gamla" Malmö, faktiskt nästan intill Kirsebergsanstalten.
Kryddgårdsskolan är en jättemysig skola, där fick jag hålla till i studiehallen, och så bytte man grupper. Jag kunde använda mitt  bildspel på deras dator och en lärare fick sitta och skifta bilderna. För barnen var nog allting mycket nytt och många svåra ord. En lärare skrev upp svåra ord och så fick vi förklara dem efter hand.
Sedan var det bara att packa och sticka till Kirseberg. Den första klassen där var en liten klass med nog några elever med särkskilda behov, och det blev väldigt mycket prat om vem jag var och var jag bodde och om det var kul att vara bonde, en kille tyckte att ALLT med lantbruk var jättekul och brukade få vara på en gård då och då. Jag brukar även kort berätta om möjligheten att gå på Naturbruksgymnasium när man ska välja gymnasieprogram och den här killen sa med en gång - DET ska jag göra. Vi får väl se...
Den andra klassen, och sista för dagen, hade en lärare som jag för flera år sedan har haft på lärarutbildningen på högskolan i Malmö, han kände igen mig och sa också att han tyckte att lantbruksavsnittet och besöket på gården var det bästa han hade varit med om under lärarutbildningen, han var väldigt entusiastisk över det här med lantbruksinslag i skolans verksamhet, och sa att han tyckte att eleverna ju inte har en aning annars om var maten kommer ifrån och att lantbruk är viktigt för alla. Kändes ju väldigt bra tycker jag.
I klassen fanns det ett par häst-djur intresserade som var väldigt uppmärksamma och ställde bra frågor, och som kunde svara lite på mina kuggfrågor.
Fredagmorgon var det pang på direkt, jag skulle ta första lektionen på Ribersborgsskolan, som ju naturligtvis inte ligger mer än något kvarter från Fridhemsskolan nära Malmö-stranden.
Den klassen  var nog lite morgontrött, för det kom inte många ord från dem, och det var lite gäspigt och så, men säkert har de snappat upp en del ändå, och så kan de ju alltid gå tillbaka i vårt material och lära sig mer. Besöket på gården är ju också det som ändå ger dem flest intryck.
På hemvägen var jag inne om på Kryddgårdsskolan med mera material till dem, eftersom jag från början hade fått besked på att de var två grupper, men att en grupp hade kommit till på efterkälken utan att de hade meddelat mig. Lärarna som jag träffade där var väldigt nöjda med mitt framträdande och blev glada att jag kom med en egen kasse grejer till dem. De var även med på lärar-bussturen, och tyckte att det skulle bli så roligt att åka till gården med klassen. Här blev jag även bjuden på kaffe och de tyckte att jag skulle stanna och lyssna på "hela skolan sjunger" som de har varje fredagsförmiddag, det hade jag gärna gjort, men tyvärr fick jag ju hasta vidare till ett annat möte.


Kommentarer
Postat av: carina

Hej.Här kommer en hälsning från Källadal!

2008-10-14 @ 10:23:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback