skörden i full gång

Idag tänker jag avlägga en liten rapport om läget på landet. Senaste veckan har ju mest gått åt till tröskning. I tisdags började dagen med att jag fick två påsar med ett par nävar gräsfrö i varje och fick bege mig till Landskrona och Weibulls fröanläggning för vattenhaltsprovtagning. På hemvägen stack jag inom till en av mina f.d. svägerskor där jag hade varit på Tupper Ware party veckan innan midsommar, men ännu inte hunnit hämta det jag köpt.
Eftersom klockan inte var stort mer än halvåtta på morgonen hade hon just ätit frukost och satt och läste tidningen, så vi satt och pratade en stund, och det var trevligt som vanligt. Jag stack även inom i mataffären och laddade med lite bröd och pålägg som hade börjat ta slut.

Mats var under tiden på Kulturens Östarp och levererade 14 gräsfröhalmsbalar (stor rullbalar alltså) Jag hade just kommit hem, då ringde han och sa att gräsfröproverna hade legat under 11% så det var bara att köra dit lassen.

Vi fikade lite när han kom hem, och så var det att koppla bort fläktar och koppla ihop vagnar. Jag får köra med den stora traktorn och två boggivagnar och Mats kör med den lilla traktorn och en släpvagn. Kvart över 11 gav vi oss av, och så var vi i Landskrona vid ett-tiden. Tippandet var en lång och segdragen historia och vi var inte hemma på gården igen förrän vid 18.15. Sofia hade varit med Mats bror och hans familj och badat och frun i huset, Jenny, hade faktiskt tänkt på oss och lagat mat så att även vi kunde äta där hos dem.

Sedan fick vi börja på tröskförberedelser när vi kom hem, så vi kom väl inte in förrän vid halv tio eller så.

Onsdagen gick tröskning av höstvete igång och det har vi sedan hållit på med till fredag kväll. På morgonen har Mats varit iväg och tömt vagnarna och jag har varit i Staffanstorp på macken och tankat diesel i tre 25 liters dunkar, för naturligtvis tog ju dieseln i gårdstanken slut lagom i tisdags, och man kan ju inte få leverans direkt, utan den kom först i fredags eftermiddag. Så det har blivit några turer med dunkarna kan jag säga.

Så igår lämnade Mats iväg de sista lassen, och jag tvättade. Samma gård som vi lämnar spannmålen till - en stor köttdjursuppfödare som behöver bunkra upp med mycket foder inför vintern - var sedan igår och hämtade 40 storbalar halm också. Mats plockade ihop de 25 som vi själva ska ha med lastmaskinen.

Så igår var det dags att hämta Simon från sommarlägret igen. Vi bestämde oss för att passa på att ta en ledig dag också på samma gång. Vi åkte först och hälsade på kompisar som bor i Örnaberga, vilket inte är så långt från Gyllebo där lägret var. Där blev vi bjudna på en kopp kaffe och en pratstund. När vi sedan hade hämtat den trötte scouten åkte vi till stranden i Sandhammaren och badade, det var rejäla vågor och ganska häftigt, men kul och skönt. En mjukglass hör ju också till när man är där och badar. Väl hemma igen grillade jag kycklinglårfiléer och vi åt vid tv-n samtidigt som vi tittade på Björn Skifs i Drömkåken. Det är en dråplig film med många kända skådespelare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback