regn och åter regn

...och även rejält blåsigt.
Ja, vädret är ju en ständig oroskälla, och det tar väl några år innan man kan acceptera att vädret inte längre är som förr. Dvs lite mer skiftande. Som det har blivit nu de senaste åren är det mer som om en vädertyp stannar kvar länge. Visst, riktigt varmt och sommaraktigt var det i och för sig inte så länge, men det är kanske också den sortens väder som man tycker att det kan få lov att vara längre.
Nu har det blivit riktigt höstväder, regnrusk och blåsigt. För oss som inte har så mycket kvar att tröska är det ju inte det värsta, vi har räddat både vete och korn, och har bara en åker med havre kvar. Det trista är ju att det är havre som vi egentligen har tankar om att skörda med självbindare och sedan göra julkärvar av. Frågan är ju hur det blir med det...
Jag var nere och klippte några handfullar av den häromkvällen när den var alldeles blöt, och då såg det inte så bra ut precis. Det jag klippte ska kollegorna på lärarhögskolan i Malmö göra halmslöjd av på Malmöfestivalen i nästa vecka. Jag hoppas verkligen att de lägger den och brer ut den så att den torkar, annars blir det inte bra alls.
Ja, Malmöfestivalen, som en avslutning på sommaren, som det brukar vara. Vissa år har varit som i år, regnigt och blåsigt och kallt, men somliga år har det varit alldeles för varmt, så vi får väl se hur det blir i år. Kanske man får försöka att ta sig in dit och gå en sväng, det är flera år sedan nu, och ska nu Maria m.fl. vara med så finns det ju ändå lite anledning. Mats brukar inte vara intresserad så som sagt, det är väl i så fall om något kan locka.
Sedan börjar skolan.
Och med skolstarten även min storstadssatsning i Malmö, så redan i nästa vecka ska jag in till skolor och träffa ett par klasser som sedan ska ut på gårdsbesök.
1 september går så besöksresorna ut till gårdar igång. Ska försöka få lite ordning på det där också snarast. Allt blev ju lite struligt när tre gårdar plötsligt hoppade av. Jag hoppas på ett par som jag har lite försiktigt gjort lite förfrågan hos, annars kan det bli krångligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback