regn, regn och åter regn

Nu börjar det här minsann inte att kännas klokt! På ca 2 veckor har vi fått 170 m.m. regn, nu känns det som om det är mer än nog.
Hästarna har fått en sjö ute i sin hage, och det klafsar om hovarna på dem när det går, ikväll så de smått missnöjda ut, gick upp där det är som högst och suckade, lät precis som om de tycker att där skulle de i alla fall inte behöva gå i vatten.
Åkerbönorna står i vatten också, och höstveten blev svart av allt regnet, och man undrar hur, och framför allt NÄR det ska gå att skörda något igen. Jaja, vi får väl se, man kan ju ändå inte göra något åt vädret.
Det värsta är att det ändå inte ser ut som om det skulle ge med sig heller, morgondagen ser på väderprognosen ut att bli likadan som idag, fin förmiddag och på eftermiddag lär det vräka ner igen.
Vår fina havre som vi ska göra julkärvar av har lagt sig, och man undrar hur f-n det ska gå att hugga den. Den ska ju huggas med självbindare, och kärvararna måste vara torra när de lagras in, vi får vl helt enkelt se.
Nu har jag varit en riktigt gnällig bonde, fast jag tror att många tycker att det är jobbigt när det forsar som det gjorde idag, de som får översvämning i källarna är nog heller inte så förtjusta tänker jag mig.
Här i Sverige är vi inte vana vid sånt här, vi vill ha ett mer lagom väder tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback