indiansommar

Det här som nu har inträtt är väl det som man kallar "indiansommar" eller som även på hederlig gammal svenska brukar kallas brittsommar. När jag var liten förstod jag aldrig det där - vilken Britt brukade jag tänka?
Fast om man syftar på Birgitta, så är det ju faktiskt nästan en hel månad tills dess, det är ju inte förrän den 7 oktober som det är Birgitta, det vet jag för när jag gick i skolan hade jag en kompis som hette Birgitta, jaja, heter, för hon finns ju fortfarande, och ibland så pratar vi med varandra en stund. Och så heter jag ju Ingrid, och har namnsdag två dagar senare alltså den 9 oktober.
Idag har det varit vad jag tycker som en riktig högsommardag, ännu kan man gå i shorts och linne, och nu i eftermiddag badade jag med barnen i poolen, det var visserligen inte mer än 16-17 grader, men det är ändå ganska OK, jag tror faktiskt att det är ungefär samma temperatur i havet, så man kan säkerligen ta sig ett dopp i böljan den blå en dag som idag också. Fast det är så enkelt och behändigt med poolen.
Myggplågan håller däremot i sig, och att vara ute på kvällarna är inte att rekommendera, då är de små räliga krypen på en hela tiden. Jag har t.o.m. blivit stucken inne i örat, det är inget vidare!
Runt omkring på fälten råder en fullkomligt febril verksamhet, där det går tröskar man, och pressar halm, Mats håller på och plockar bort storbalar med halm från våra åkrar, och i morgon kanske vi kommer att prova på att tröska det sista vi har, nämligen åkerbönorna, de ser ganska bedrövliga ut där de står svarta och pinniga, hoppas att inte alla bönorna har ramlat ur baljorna än, och hoppas att det kommer att gå att köra där, ännu har det verkat väldigt vått och svampigt där, och att sätta sig med tröskan är det sista man önskar sig!
Jag ska åka och delta på ett studiebesök ute hos en mjölkproducent i morgon, det ska bli kul, det var lyckat när jag var där i måndags, så jag hoppas att det blir det i morgon också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback