Är det det här som kallas sommar?

Med en gång smällde det liksom bara till och blev jättevarmt och all grönska helt bara exploderade, som om en trollkarl hade sagt simsalabim och lite lätt smällt med trollspöet på alla träd och växter!
Rapsen blommar och allt annat växer så att det knakar.
Regnet som kom är nog för länge sedan förbrukat, och som den bonde jag är, kan jag bara konstatera att det hade nog varit läge med lite nytt regn igen.
Även om det, som sagt, är förgörande vackert nu om dagarna.
Under de stilla kvällarna kan man åter höra göken och näktergalen nere från ån, så otroligt vackert och speciellt. Trots att vi är storstadsnära bönder har vi ändå de här fantastiska naturföretéelserna alldeles runt hörnet.
Vår häst Balder fick förra veckan åka till Östarp, där han nu ska få träna lite igen på att "gå i selen" Ja, alltså själva jobbandet är nog inte utan att det går jättebra, det är det där med att dra vagn och folk efter sig som vi är lite osäkra på om han riktigt är med på, men det kan också mycket väl vara så att han bara behöver få träna lite extra. På så sätt blev lilla Pascha ensam hemma och har lite tråkigt, men vi är hos honom så mycket vi hinner, och han har katterna som sällskap också. Jag tycker att det även ser ut som om han passar på att ta det lilla lugna när nu inte Balder är här och stökar med honom.
I söndagskväll tog vi en liten titt på betorna, och jodå, de är på väg upp, om än ganska små. Vi kan redan konstatera att det nog blir en del dubbelplantor, precis som Håkan befarade, sättaren börjar bli sliten, och cellhjulen behöver egentligen bytas, men ev. kanske hela maskinen byts ut inför nästa säsong, vi får väl se.
Igår, på den numera nedlagda annandag pingst, var jag på lärarhögskolan och träffade klassen som i förra veckan hade varit ute på sina gårdsbesök.
Överlag var det bara positiva tongångar, och de som inte var helt nöjda, var lite besvikna över att de inte hade fått prova att köra traktor. Ja, ja, det är inte alltid man kan få allt, tyvärr.
Till min glädje var det när jag kom, som att komma in i en klass på ett naturbruksgymnsium, här pratades om gödsel, såmaskiner, traktorer, mjölkrobot, kalvningar och grisningar och ensilage med ett språk som jag är säker på att den här klassen inte har haft tillgång till tidigare, helt enkelt jättehäftigt!
Alla verkade så entusiastiska också, och hade verkligen fått med sig den känslan för jordbruk som jag och Maria önskar att alla ska få. De har helt enkelt fått "lantbruksglasögon"!

Kommentarer
Postat av: mingla

Hallo på dig :). Visste du att man kan kolla hur mycket ens egna blogg är värd, jag har länken i mitt inlägg. Min var värd 19.000:-. Hur mycket är din värd?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback