Soligt, men inte så varmt

Helt OK faktiskt att värmen avtog lite, det var nog egentligen ingen som var riktigt beredd på högsommar direkt efter de kalla vårdagarna.
Växtligheten mår för tilfället nog också väldigt bra, och man kan verkligen prata om att det växer så det knakar. Vi är mitt uppe i att försöka få ordning på vår nya nisch med vallskörd, hö och ensilage i småbalar. Mats har tillbringat ett par dagar i telefon med att försöka få någon rätsida på pressar och plastare. Jag tycker att det är svårt, jag kan inte så mycket om det här, jag har ju mest varit förbrukare, och då i allmänhet mest varit intresserad av den färdiga produkten hö och ensilage och kvaliteten på den, vägen dit och tekniken som har använts har jag inte så stor kunskap om.
Sockerbetorna börjar stå fint i rader nu, och Mats var ute och bekämpade ogräsen i morse. Just på morgonen var det inte mer än ett par plusgrader och t.o.m. lite vitt i gräset. Jag antar att det var en av de omtalade "järnnätterna" som brukar förekomma så här när man tycker att det i princip är sommar.
Rapsen blommar för fullt runt om oss, häggen är överblommad och syrenerna blommar. I år blev det knappt någon dag alls mellan hägg och syren, för det var väl då Jeppe på berget skulle ha ledigt? Eller var det någon annan sån där gubbe? Det där måste jag försöka få koll på hur det hänger ihop egentligen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback