snart är det jul!

Ja, alltså, ibland så känns det så, när man lite tänker efter, så helt plötsligt känns det som om all tiden redan är inbokad och hur ska jag då hinna julpynta, köpa juklappar, baka pepparkakor och allt annat som man vill göra innan julen, jag fattar inte hur man någon gång ska ha HELA december att göra allt pyssel dag för dag på, och så att julafton kommer lugnt och stilla och allting bara är färdigt och helt jättefint??? Äsch, det är nog inget som finns i mitt liv, känns inte så i alla fall.
Nu har i alla fall november inträtt, och som jag redan innan sa, denna årets längsta, gråaste, tråkigaste och segaste månad känns som om den kommer att vara slut innan jag ens har hunnit vända kalenderblad från oktober till november. Det var väldigt drastiskt men ändå...
Jag ska nog passa på att vända kalenderbladen i dag i alla fall.
Förra helgen åkte våra betor upp ur jorden i en väldig fart, det gick bra, och det blev en rätt stor hög, som ska gå på leverans till bruket, nu den 4 el.5 nov. NATURLIGTVIS var det trots denna korta lagringstid helt nödvändigt att det blev frostvarning för ett par nätter, så i fredags fick vi täcka betorna, och idag har vi tagit bort halm och fiberväv och hela middevippen igen, ja, det känns verkligen som ogjort arbete för dessa stackars två minusgrader, men vem vet, hade vi struntat i att täcka så hade det väl blivit frost i flera dagar och nätter. Det är något man heller aldrig kommer att få veta så det är inte ens lönt att spekulera i.
Veckan som gick har jag mest tillbringat i min monter på mässan Skoldagarna i Malmö. Det var en bra mässa, och jag hade ganska så fullt upp hela tiden, även om det egentligen var lite för få besökare, men man får också se det som positivt att man hinner prata med dem som kommer till montern.
Under tiden har ju även mjölkkriget fortsatt, det är en artikel här och ett reportage där, men den här veckan har jag inte hunnit stå vid butiken och dela ut några flygblad, men vad jag kan förstå är kunderna lika irriterade fortfarande, och många går till ICA och Coop och köper mjölk där, det gör jag också.
Men det får väl bli lite mer protester när man hinner.


Kommentarer
Postat av: Henrik Månsson

Hej, jag heter Henrik Månsson och läser till journalist på Göteborgs Universitet. Jag och två av mina klasskamrater gör ett projektarbete om mediebilden av bönder i Sverige. Som en del i projektet tänkte vi undersöka vad bloggbönderna har för uppfattning om mediebilden av bönder. I er egenskap som bloggare är ni ju till och med bidragare till mediebilden av bönder och har säkert en del åsikter om det hela.

Projektarbetet kommer att publiceras bland andra arbeten på institutionens hemsida
www.jmg.gu.se.



Vi har gjort ett formulär med 3 korta frågor som ni får besvara hur omfattande ni själva vill. Om ni inte vill vara med i studien så går det bra att avböja, annars hoppas vi på ett mailsvar inom en vecka. Vill ni svara på frågorna anonymt eller utan att bli citerade så får ni göra det, men då kan vi kanske inte använda materialet. Vill ni veta mer om studien så är det bara att skicka ett mail. Om ni svarar på frågorna så kommer jag att låta er veta hur det gick och skicka den färdiga produkten till er.



1. Vilken bild av bönder tror du att icke-bönder fått genom allmän media (d.v.s. inte branschmedia som t.ex. ATL) de senaste 10 åren?

2. Har mediebilden förändrats över tid?

2. Om du tror att mediebilden skiljer sig från verkligheten, på vilket sätt skiljer den sig då?

3. Hur tror du den allmänna mediebilden påverkat icke-bönder (allmänheten)?

4. Hur tror du den allmänna mediebilden påverkat bönderna själva?

5. Hur tror du den allmänna mediebilden påverkat relationen mellan icke-bönder och bönder?





Vi är djupt tacksamma för ert deltagande och hoppas ni vill bredda vår förståelse för bonden i media.



Henrik Månsson, Lisa Räng, Anna Gregerstam Nilsson

Mail: [email protected]

2008-11-06 @ 18:04:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback