Halvtid

JA, nu är det ungefär halvtid, lite över hälften av klasserna har redan varit ute på sina besök på gårdarna. Den här veckan känns det att hösten är i antågande, i morse visade termometern inte mer än +7,5 °, och när jag skulle åka ut till gårdsbesöket vid halv nio hade den inte stigit mer än en grad. Det fick bli både lammullströja utanpå t-shirten och fleece-tröja utanpå det, strumpor och kängor, men fortfarande piratbyxor. Jag vet ju att jag inte fryser just om benen, men när det sedan blir varmt blir det svettigt just om smalbenen. Jag kan säga att det var det ingen alls risk för, inte till att börja med i alla fall!! Barnen hade också väldigt varierande kläder på sig, och jag tyckte nästan synd om en kille som hade såna här blåa Adidas-shorts, det har nog varit ganska så kallt, fast de studsar ju omkring och har så mycket annat att tänka på, så han klagade inte på att han frös, det var några tjejer som gjorde det i början, men när vi sedan gick till maskinhallen kom vi ju i lä, och då var det bättre.
Gruppen idag var sexor från Kryddgårdsskolan. De hade nog aldrig varit såhär på en gård och hade så klart tusen frågor och var ungefär som en flock nyutsläppta kalvar på grönbete!
Det som var mest fantastiskt tror jag att de tyckte var att man kan i princip kan äta, eller smaka på allt och det mesta ute på en gård, men det är ju egentligen inte konstigt, det som odlas ska ju i ett annat led bli mjöl, bröd, pasta, rapsolja, socker m.m. som man köper i affären, klart att man då även kan äta råvaran!
De fick en stor sockerbeta med sig till skolan, den skulle nog avsmakas under eftermiddagen sedan. En av lärarna hade som barn vistats en del på en gård hos en kompis, och han hade minst lika roligt som barnen, och kunde inte låta bli att provsitta både traktor och tröska.
Med lite olika frön och kärnor i händer och fickor som sovernier med tillbaka till Malmö vinkade hela skaran glatt till oss från bussen när den rullade iväg.
Ann och jag var överens om att vi nog kunde vara nöjda, eftersom både lärare och elever verkade vara jättenöjda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback