LRF konferens på Hven

Ja, så kom jag då också till slut till Ven, men det var visst inte bara jag som inte hade varit där tidigare i personalgänget.
Veckan började med att vi tog färjan över till den lilla ön i Öresund, och så fick vi tilldelat var sin cykel. Dagen började med lite skytte av olika slag, lerduvor, bågskytte och pistol. Det blåste rejält, men som född österlening är det inte något man är helt ovan vid. Cyklarna var synnerligen lättcyklade, men med både motvind och uppförsbacke fick man ändå ge med sig ibland och hoppa av och ta sig upp till krönet till fots.
Konferensen hade vi på ett ställe som heter Hamnkrogen, och då hade vi den här underbara utsikten.
Många frågor stöttes och blöttes både på dagen och kvällen, och tisdag eftermiddag efter två snabba studiebesök på nystartade Spirit of Hven (whiskydistelleri) och Hvens getost, var det bara att lämna tillbaka cyklarna och gå på färjan till fastlandet.
Spirit of Hven var ju ett ställe även med restaurang och boende, säkerligen konferenser m.m. och väldigt nytt och stylat, men rätt spännande ändå. Getostmejeriet var nästan tvärtom, väldigt jordnära och småskaligt, och oerhört mysigt och personligt. Dem ska jag köpa ost av på Bondens egen Marknad när jag hinner åka dit.
Så var det ju även 1 september, och skolbesöken gick igång. De två första besöken åkte Naturskolans personal med på och idag den 3 september åkte jag ut på. Det blev som för det mesta en totalupplevelse för barnen som i vanliga fall inte kommer ut på landet, även om faktiskt en och annan hade varit på gård tidigare. Ett par tjejer var hästintresserade och gick på ridning, så de tyckte ju att det var fantastiskt kul att det fanns hästar på gården. I övrigt var det givetvis väldigt spännande att få sitta i traktorer och tröskan och titta och känna på allt som kom i deras väg.
Besöket avslutades med intag av medhavd matsäck i gårdens trädgård, och som sovenier fick de en sockerbeta med sig till skolan.
Läraren tyckte att det hade varit väldigt bra, som han sa, här fanns något för alla!
Efteråt åkte jag till Videdalsskolan där jag besökte en särskoleklass, som verkligen var jätteintresserade. Flera kunde också både ett och annat och tyckte att det var synd att man inte fick prova att mjölka när man kommer ut på gårdsbesöket! Här fanns också en smartboard, och jag kunde köra mitt bildspel och de fick fråga och det blev diskussioner om både mjölkkor och biffkor traktorer och hästar och väldigt mycket. De har två veckor på sig att jobba mer med skolkontaktsmaterialet innan de ska åka ut på sitt besök.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback