obokad dag!

Äntligen en ledig dag, eller?

Ja, dvs. det är ungefär den enda dagen under september som jag inte är bokad på något. Så då fick jag ta mig i kragen och uppsöka vårdcentralen för mitt katt-bett.

För två veckor (drygt) sedan när vi skulle tröska av rödklövern, och jag hade varit hemma och fikat och skulle ut på tröskan igen, kom jag på att jag nog skulle rycka in tvätten, innan jag åkte ut till tröskan. Katterna var naturligtvis med när jag tog ner tvätten, och snurrade runt benen på mig. Jag brukar vara uppmärksam och se mig för, men nu när jag hade lite bråttom, ville det sig illa och jag råkade trampa på katten, antagligen svansen, katten i sin förskräckelse attackerade vad som fanns närmast till hands, vilket var mitt ben, ett riktigt ordentligt huggbett som gjorde j-ligt ont och blödde mycket, det blev en liten blodpöl där jag stod med min tvätt. Hur som helst in med tvätten och upp med foten i vasken i tvättstugan och tvättade såret så bra jag kunde och på med ett stort plåster och ut på tröskan.

Sedan var det konferens på Ven, skolbesök och gårdsbesök, konferensdag i Stockholm m.m. som bara har rullat på, jag har tvättat och gjort rent såret så bra det har gått, men det blev ändå varigt och infekterat, så idag tyckte jag att jag nog fick uppsöka mer professionell vård. Läkaren var jättebra och sa med en gång att jag måste få penicillin, men att jag kunde fortsätta med omläggningen som jag hade gjort hittills, det var OK, och så tyckte hon att jag skulle hålla mig i stillhet och lägga upp benet, och innan jag knappt hade hunnit protestera sa hon - jaja, jag vet, du är bonde, men du kan väl i alla fall försöka! -  så skrattade vi tillsammans och hon önskade mig lycka till. En sköterska kom och la på nytt förband till mig och skickade med mig lite bandage och plåster, och så fick jag ta vägen om apoteket och hämta mitt penicillin, så nu har jag tagit den första tabletten.

Det är en solig och fin dag, så jag ska försöka att ta det lite lugnt idag i alla fall. Bara packa grejer till i morgon och sköta lite kontorsjobb.
Ganska kul med det här med storstadssatsningen, det sprider ringar på vattnet och andra aktiviteter blir efterfrågade. Jag har fått en förfrågan om prao på lantbruk efter att en klass hade varit på gårdsbesöket, och en förfrågan om gårdsbesök från en lärare vars fru är lärare i Malmö och har genomfört vårt gårdsbesök. Så nu ska jag ta tag  i lite sånt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback