från shorts till raggsockor!

Från en dag till en annan blev det höst, och inte lite heller, utan helt enkelt tvärt av!
Förra fredagen var jättefint, varmt och soligt, som det hade varit ganska många dagar i sträck då. Jag var inne i Malmö på Universitetsholmens gymnasium och körde en lantbrukslektion med en invandrar-klass, det var så jag kände hur svetten rann på ryggen, och ändå hade jag bara shorts och t-shirt. På hemvägen körde jag - återigen - inom på Örtagårdsskolan, med ett material-paket till klassen som jag inte hade hunnit ha lantbrukslektion med, men de får i alla fall material, och Erik har ju gett dem någon uppgift att jobba med där de behöver kunna titta efter i faktahäftena, så klart att det måste få grejer då.
Väl hemma igen var det lite snabbt i duschen och sedan fixa lite käk och slänga ihop grejer så att man klarade sig över helgen, och så drog vi till Rågårda, Vreta-Kloster och våra vänner ko-bönderna. Vi plockade upp barnen vid skolan och så bar det av. Under vägen blev det mer mulet och inte så fint väder, men på SMHI hade man ju sagt att det skulle bli fint under helgen. Det blev det inte. Som tur var hade Mats tagit med jeans och varm tröja och jacka. Långbyxor och strumpor hade jag inte med mig, men varm tröja, gympaskor och jacka, så det klarade sig faktiskt bra ändå. Men här tog då faktiskt sommaren slut, och när det blev den 1 oktober var det en riktigt ordentlig höstdag med hagelskurar blåst och svinkallt regn.
Nu under helgen har vi haft höstens första storm, och igår lördag kom det även 20 mm regn, det är välkommet, och med en gång kunde man nästan se hur höstveten sög åt sig och sträckte på sig.
Riktigt skönt med en sån här dåligt-väder-helg, man har med gott samvete kunnat göra så lite som möjligt inomhus.
Idag har vi haft hela barnaskaran plus ett par flickvänner på middag. Så himla trevligt och kul det är, farstun är full med skor och köket är ett enda surr, sedan drar hela gänget upp på ovanvåningen till Sofia och Simons dator som inte funkar men efter en stund drattar de tillbaka en och en. De här middagarna tror jag att vi alla uppskattar lika mycket, idag avslutades det med kaffe och kanelbullar, eftersom det var kanelbullens dag.


Kommentarer
Postat av: Gerty

Visst är det växlande väder. Idag på Brittsommardagen (Birgitta) regnar det tyvärr.

2009-10-07 @ 10:03:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback