I skolan igen

Nu är vi en bra bit in på höstterminen och jag är i full gång med lantbrukslektioner i Malmö-skolklasser och tillhörande gårdsbesök.
Vädret är inte med oss på samma sätt iår tycker jag, flera dagar har det varit regn och rusk, men det har funkat med besöken ändå, lantbrukarna som tar emot besöken har slipat sig och är om möjligt ännu bättre på sina gårdar i år tycker jag. De har förberett sig väl och plockat små kärvar av olika sädesslag, gräver upp betor, och bjuder på smakbitar av betorna, och ja, det har i alla fall hittills känts väldigt bra. De klasser som jag har varit i har varit väldigt intresserade och frågat och pratat på, kul!
Tyvärr hörde jag att från en klass hade några stannat hemma för att de var rädda att det skulle lukta illa på landet, ah, jag blir alltså helt trött när jag hör sånt!
Allt allt måste man tänka på att ta upp och alla frågetecken ska på något vis ha rätats ut helst innan dagen för gårdsbeösket kommer.
Jag tror ändå mycket på de här kontakterna med stadsbarnen, och den positiva upplevelsen de får under besöket på gården.
En flicka sa förra veckan när de var på väg till bussen som skulle ta dem tillbaka till skolan - "kan vi inte bara göra om allting en gång till istället för att åka tillbaka till skolan?"- Härligt härligt! Då blir man ju glad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback